Volkswagen Passat
kwi 16th, 2013 | Przez kamil | Kategoria: Modele VWVolkswagen Passat – samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecki koncern Volkswagen od 1973 roku.
Volkswagen Passat B1
Pierwsza generacja Volkswagena Passata została zaprezentowana w 1973 roku. Auto zostało stworzone na wspólnej platformie z Audi 80, którego debiut odbył się rok wcześniej. VW Passat B1 posiadał wzdłużnie umieszczone silniki, które napędzały koła przednie. W 1974 roku pojawiła się odmiana kombi oznaczona jako Variant. Podstawowa wersja napędzana była silnikiem o pojemności 1,3 litra generującym moc z rzędu 60 KM. W 1977 roku do oferty silnikowej dodano diesla 1,5l (50 KM). W tym samym roku auto przeszło facelifting, który nieco unowocześnił przód pojazdu. Produkcję oficjalnie zakończono trzy lata później.
Volkswagen Passat B2
Volkswagen Passat drugiej generacji zaprezentowany został w 1980 roku i był stylistycznym nawiązaniem do swojego poprzednika. W wersji podstawowej auto było zasilane benzynową jednostką napędową o pojemności 1.3 litra (50 KM), jednak już w trzy lata po premierze do oferty wprowadzono mocniejszego o 20 KM turbodiesla oraz nowego sedana, który dostał przydomek Santana. W 1984 roku wprowadzono silniki R4 1,8 litra i R5 2,0 litra. Tego samego roku zaprezentowano pierwszego Passata, który posiadał napęd na cztery koła (nazwany Syncro). Na rok modelowy 1985 auto przeszło facelifting, który objął wprowadzenie nowych felg, atrapy chłodnicy oraz szerszych zderzaków. W październiku 1987 roku zakończono produkcję Santany w Europie, a w lipcu modelu B2. Co ciekawe, produkcja Santany na rynku chińskim zakończyła się dopiero w styczniu 2013 roku.
Volkswagen Passat B3
Trzecia generacja VW Passata została zaprezentowana w marcu 1988 roku. Miało to miejsce podczas salonu samochodowego w Genewie. Niedługo po premierze został okrzyknięty nową generacją Volkswagenów, która charakteryzuje się poprzecznym ustawieniem zespołu wału napędowego. Produkcję auta rozpoczęto miesiąc po premierze. Klienci mogli wybierać spośród dwóch wersji nadwozia – sedan oraz kombi. W czerwcu 1990 roku miała miejsce okrągła rocznica – z taśm produkcyjnych zjechał 5-milionowy Passat. Jeszcze w tym samym roku VW zaprezentował napęd Syncro dla silników 2.0 oraz 2.8 (wcześniej dostępny był wyłącznie tylko dla 160-konnej wersji G60). Rok później auto przeszło delikatny facelifting, a do oferty wprowadzono nowe silniki oraz wersje wyposażeniowe.
Volkswagen Passat B4
Debiut czwartej generacji Volkswagena Passata miał miejsce w sierpniu 1993 roku. Główne zmiany w zestawieniu z poprzednikiem dotyczą pasa przedniego, jednak nie sposób nie zauważyć różnic we wnętrzu i z tyłu pojazdu. Odświeżono również gamę silników. B4 to pierwsza generacja Passata, w której zastosowano w pełni kontrolowane strefy zgniotu. Ponadto auto było wyposażone w pirotechniczne napinacze przednich pasów bezpieczeństwa oraz teleskopową kolumnę kierownicy. W 1995 auto przeszło swój pierwszy facelifting. Nie był on jednak wyraźny – zmianie uległy m.in. tylne reflektory, gdzie czarno-żółte lampy zostały zastąpione przyciemnianymi. Produkcja została oficjalnie zakończona w sierpniu 1996 roku.
Volkswagen Passat B5
Volkswagen Passat B5 został zaprezentowany w 1996 roku. Od początku oferowany był w wersjach nadwoziowych sedan oraz kombi. Samochód oferowany był w różnych wersjach i edycjach, jednak wyposażenie mogło być dowolnie konfigurowane podczas zakupu w salonie. Auto można było doposażyć w klimatyzację automatyczną bądź manualną, elektryczne szyby, elektrycznie sterowane lusterka, układ ABS z ASR, układ ESP, system sześciu poduszek powietrznych, system aktywnych głośników, podgrzewane fotele z dodatkową regulacją, fotochromatyczne lusterko wewnętrzne, komputer pokładowy, halogeny, reflektory soczewkowe, nawigację oraz wiele innych dodatków.
Auto posiadało wzdłużnie zamontowane silniki. Wśród nich wybierać można było spośród silników benzynowych jak 1.6 (101 KM), 1.8 (125 KM), 1.8 Turbo (150 oraz 170 KM), V5 2.3 (150/170 KM) i V6 2.8 (193 KM) oraz diesli 1.9 (90, 110 oraz 115 KM) oraz V6 2.5 (150 KM). Napęd na cztery koła nie był już nazywany jako Syncro, a 4motion i stanowił opcję w silnikach 1.9 TDI, 2.5 TDI V6 oraz benzynowych 1.8 20v i 2.3 V5.
Volkswagen Passat B5 FL
VW Passat B5 FL to zmodernizowana odmiana modelu B5 zaprezentowanego w 2000 roku. Zmiany w zestawieniu z poprzednikiem dotyczyły przede wszystkim pasa przedniego oraz tylnych lamp. Zmianie uległy również niektóre elementy wnętrza. Dodano m.in. aluminiowe ramki wokół zegarów, a podłokietnik został zintegrowany z tunelem środkowym. Pod maską wersji poliftingowej można było znaleźć takie silniki jak benzynowe 1.6 (101 KM), 2.0 (115 i 130 KM), 1.8 turbo (150 KM), VR5 2.3 (170 KM), V6 2.8 (194 KM) oraz turbodiesle 1.9 TDI (101 i 130 KM), 2.0 TDI (136 KM) i V6 2.5 TDI (150 KM).
W 2001 roku zaprezentowano VW Passata W8 z potężnym, 4-litrowym silnikiem i mocy 275 KM. Co ciekawe produkcja piątej generacji Passata nadal kontynuowana jest w Chinach poprzez firmę Shanghai Volkswagen. Samochód ten jest niezwykle popularny w Polsce – głównie w zestawieniu z silnikiem 1.9 TDI. Do niewątpliwych wad tego auta należy mało odporne jak na polskie warunki wielowahaczowe zawieszenie przedniej osi.
Volkswagen Passat B6
Szósta generacja Volkswagena Passata została zaprezentowana na Salonie Samochodowym w Genewie początkiem 2005 roku. W sierpniu do oferty wprowadzono odmianę nadwoziową typu kombi oznaczoną jako Variant. Szósta generacja Passata zajęła drugie miejsce w konkursie na Samochód Roku 2006. Auto uzyskało pięć gwiazdek w testach zderzeniowych euro NCAP.
Volkswagen Passat B6 wyposażony jest w jeden z dziewięciu silników benzynowych lub pięciu silników diesla. Wśród benzynowych jednostek napędowych możemy wybierać z 1.4 TSI (122 KM), 1.6 8V MPI (102 KM), 1.6 (115 KM), 1.8 TSI (160 KM), 2.0 FSI (150 KM), 2.0 TFSI (200 KM), 3.2 V6 (250 KM), 3.6 (284 KM – tylko na rynek USA) oraz R36 V6 (300 KM). Z kolei w przypadku wysokoprężnych silników otrzymujemy do wyboru 1.6 TDI (105 KM), 1.9 TDI (105 KM), 2.0 TDI (110 KM, 140 KM oraz 170 KM).