Volkswagen Polo

mar 14th, 2013 | Przez | Kategoria: Modele VW

Volkswagen Polo – miejski samochód osobowy produkowany przez koncern Volkswagen nieprzerwanie od 1975 roku. Nazwa „Polo” związana jest z elitarną dyscypliną sportu.

Volkswagen Polo I

volkswagen polo iDebiut pierwszej generacji VW Polo jak już wspominaliśmy miał miejsce w 1975 roku. Auto jest bliźniakiem zaprezentowanego rok wcześniej Audi 50, który był o wiele tańszy w porównaniu do Volkswagena, jednak Audi było sprzedawanie wyłącznie w obrębie Europy. Pod maską VW Polo pracowała czterocylindrowa jednostka napędowa o pojemności 895 centymetrów sześciennych i mocy maksymalnej 40 KM. Była to podstawowa wersja, która w momencie debiutu rynkowego kosztowała 7500 marek. Rok po premierze na rynek wpuszczono mocniejszą wersję z silnikiem generującym 50 KM mocy (1093 cm3). W 1977 roku zaprezentowano odmianę sedan, której nadano przydomek Derby. Auto było produkowane do 1981 roku – w tym czasie linie produkcyjne opuściło ponad 500 tys. egzemplarzy.

Volkswagen Polo II

Wraz z zakończeniem produkcji pierwszej generacji VW Polo zaprezentowano jego następcę. Auto przeszło wiele modernizacji w porównaniu do poprzednika. Auto było produkowane w głównych fabrykach Volkswagena w Niemczech, a od końca lat 80. również na terenie Hiszpanii. Pod koniec 1990 roku auto przeszło facelifting – co widać po mniej „kanciastych” kształtach oraz nowym wnętrzu. Auto było produkowane jako coupe, hatchback a także sedan pod dwiema nazwami – Polo Classic oraz Derby. Produkcję samochodu zakończono we wrześniu 1994 roku.

Volkswagen Polo III

volkswagen polo iiiTrzecia generacja Volkswagena Polo zadebiutowała w 1994 roku. Była to całkiem nowa konstrukcja, nie powiązana bezpośrednio z poprzednikiem. Auto zostało stworzone w oparciu o płytę podłogową z Seata Ibizy. Samochód produkowany był w odmianach nadwozia typu sedan i hatchback. Inżynierowie Volkswagena zdecydowali się stworzyć wersje pięciodrzwiowe, co spotkało się ze sporym uznaniem wśród kierowców. Trzy lata po premierze zdecydowano się przeprojektować deskę rozdzielczą, co zaowocowało zmienionym układem zegarów – wskaźnik poziomu paliwa oraz wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej znalazł się na środku. Ponadto w modelach produkowanych od 1997 roku tylna klapa posiadała przetoczenie na górze. W 1999 roku auto przeszło o wiele poważniejszy facelifting, który dotyczył niemal wszystkiego – przodu i tyłu nadwozia, wersji wyposażeniowych oraz silników. Samochód był produkowany również w Polsce w Poznaniu.

Volkswagen Polo IV

Volkswagen-Polo-IVNastępca trzeciej generacji Volkswagena Polo ponownie został stworzony w oparciu o młodszą odmianę Seata Ibizy. Tą samą płytę wykorzystywała również Skoda Fabia. Produkcja rozpoczęła się w październiku 2001 roku i trwała osiem lat. Auto stylistycznie było podobne do Volkswagena Lupo. W 2005 roku auto przeszło gruntowny facelifting, który miał na celu upodobnienie modelu do nowego wzoru stylistycznego samochodów marki. Zabieg ten miał powiązanie z hucznym obchodem 30-lecia istnienia Volkswagena. Oprócz nadwozia typu hatchback auto sprzedawane jest jako sedan, jednak nie w Polsce oraz w uterenowionej odmianie Cross Polo. Samochód był produkowany w wielu regionach świata – w Niemczech, Hiszpanii, Belgii, Słowacji, Brazylii, Argentynie, Chinach oraz w Republice Południowej Afryki. Auto otrzymało cztery z pięciu możliwych gwiazdek w europejskich testach zderzeniowych Euro NCAP.

Volkswagen Polo V

vw polo vPiąta generacja VW Polo została oficjalnie zaprezentowana podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2009 roku. Model został stworzony w oparciu o nową płytę podłogową, pierwotnie wykorzystaną w Seacie Ibizie IV. Od strony stylistycznej samochód wyzbył się niemal całkowicie wizerunku poprzednika na rzecz Volkswagena Golfa. W Polsce auto sprzedawane jest od lipca 2009 roku. Na kolejnym salonie samochodowym, który miał miejsce we Frankfurcie nad Menem zaprezentowano trzydrzwiową odmianę nadwozia. Auto zdobyło prestiżowy tytuł Samochodu Roku 2010. Początkiem 2010 roku światło dzienne ujrzała wersja sedan, która trafiła do sprzedaży rok później. Od 2011 roku auto dostępne jest w sportowej odmianie oznaczonej GTI wyposażoną w benzynowy silnik 1.4 GTI generujący moc z rzędu 180 KM. Auto w standardzie było zestawione z 5-6 biegową, manualną skrzynią biegów. Dla mocniejszych wersji silnikowych zaproponowano opcjonalnie półautomatycznią, siedmiostopniową przekładnię DSG. W testach zderzeniowych Euro NCAP auto uzyskało pięć gwiazdek.

Volkswagen Polo – opinie

Volkswagen Polo to obok Golfa i Passata jeden z najpopularniejszych modeli niemieckiego koncernu. Samochód w kolejnych generacjach wyglądał coraz ładniej, a ostatnia piąta generacja produkowana od 2009 roku stylistycznie przypomina Volkswagena Golfa. W Polsce dobrymi opiniami cieszy się zwłaszcza trzecia i czwarta generacja. Volkswageny Polo według właścicieli są solidnymi, mało palącymi (w słabszych wersjach silnikowych) pojazdami, które w zestawieniu z pięciodrzwiowym nadwoziem równie dobrze mogą służyć jako auto rodzinne.

Tagi: , , , , , , , ,

Skomentuj